12 december 2024
Soms lukt het niet......en dan ineens toch wel
Samenwerking Morgen College en Landstede MBO werpt vruchten af
In het nieuwe pand zitten er verschillende scholen dicht bij elkaar. Dit komt de samenwerking tussen de scholen ten goede. Maar als we nu even rondneuzen, blijkt dat er al hele mooie samenwerkingen tussen de verschillende scholen zijn ontstaan.
Lees het verhaal van Maikel: Van geen motivatie tot succesvolle Landstede MBO-student
Het ging bergafwaarts met de prestaties van vmbo-kaderleerling Maikel Bouwman. Als het zo doorging zou hij voortijdig de school moeten verlaten. Maar dankzij een goede samenwerking tussen Morgen College, Landstede MBO en werkgever Hedin Automotive, waarbij ook buiten de geijkte kaders werd gedacht, volgt Maikel nu een BBL-opleiding autotechniek. Vier dagen per week aan het werk en een dag per week naar school. En dat gaat goed! ‘We kijken naar de mens achter de cijfers’, zeggen remedial teacher Pauline Korevaar, teamleider Marcel Koersma en instructeur autotechniek Teun van Dreven.
Stel je hebt ADHD. Je gedachten gaan supersnel, je kunt je niet goed concentreren, je bent ongeduldig want je begrijpt dingen vaak veel eerder dan andere leerlingen en je hebt een enorme hekel aan schoolbanken. Dan heb je het niet getroffen in het Nederlandse onderwijsland, waar je een groot gedeelte van je jonge leven in de klas moet doorbrengen. Dat ondervond Maikel aan den lijve. Hij was niet gemotiveerd en voelde zich ongelukkig en onbegrepen. ‘School past niet bij mij’, zegt hij. ‘Daarom hield ik me niet altijd aan de regels. Ik kan gewoon niet stilzitten.’ Ook thuis ging het van de weeromstuit niet meer, waarop hij in een woongroep werd geplaatst.
Op school bleven de mensen in Maikel geloven, ze hadden vertrouwen in hem. Zijn mentor schakelde in overleg met het team remedial teacher Pauline in. ‘Een paar weken voor zijn examen kwam hij met een grote stapel boeken binnen die hij allemaal nog moest lezen om examen te kunnen doen. Maar hij was totaal niet gemotiveerd.’ Om zijn kennis te toetsen liet ze hem een aantal vragen maken. ‘Hij had alle antwoorden goed, zonder een woord van de theorie te hebben gelezen’, vertelt ze, nog steeds verbaasd. ‘Hij kan veel meer dan we dachten, maar op de gewone, schoolse manier zou het niet werken. Later bleek uit testen dat hij wellicht hoogbegaafd is.’
De bijlessen en ondersteuning van Pauline op het gebied van plannen en organiseren werkten niet afdoende. De logische, formele stap zou een Entree-opleiding zijn. In overleg met de zorgcoördinator en het Student Advies en Begeleiding werden teamleider Marcel en instructeur Teun benaderd. ‘We keken met z’n allen naar wat goed zou zijn voor Maikel’, vertelt Marcel. ‘En daar kwam de BBL-opleiding Autotechniek uit, met regelmatige tussentijdse evaluaties, ook met de werkgever. Mocht het niet lukken dan was Entree het vangnet.’
‘Wij gunnen iedereen het beste’, zegt Teun. ‘Maikel en ik keken elkaar die eerste keer in de ogen en beloofden elkaar dat we het zouden gaan doen.’ Marcel knikt. ‘Als die klik er is, moet het lukken. Ik weet dat ik dat aan Teun over kan laten.’ Teun belde Hedin Automotive in Almere. ‘Daar werkt een leermeester die er hetzelfde instaat als ik: strakke afspraken, consequente aanpak en zo nodig even streng toespreken.’ Op school zit Maikel in een klas van dertig leerlingen. ‘Hij heeft geen uitzonderingspositie, hij moet gewoon meedoen’, zegt Teun. ‘Hij zit dichtbij mij. Als het nodig is roep ik even zijn naam en hij is weer bij de les.’
Het was even wennen voor Maikel, maar de nieuwe aanpak werpt vruchten af, bleek uit de eerste evaluatie. ‘De cijfers zijn goed en hij is helemaal bij met de theorie’, zegt Teun. ‘Ben je helemaal bij?’ vraagt Pauline aan Maikel. ‘Ik val bijna van mijn stoel!’ Maikel lacht. ‘Ja. Ik wil gewoon hier gewoon blijven, want deze BBL-opleiding bevalt goed. Het werk vind ik leuk en zelfs de dag op school vind ik leuker. Alles is leuker. Ik ga nu ook vaker naar huis. Gisteren was ik er de hele dag, het is gewoon weer gezellig. En ik zit er zelfs over te denken om verder te leren op niveau 4.’
De route die Maikel afgelegd heeft, is niet gebruikelijk. ‘Maar als teamleider mag ik deze uitzondering maken’, zegt Marcel. ‘Als je met alle betrokkenen om tafel gaat zitten en duidelijke voorwaarden schept, dan kan dit. En omdat het Morgen College deel uitmaakt van Landstede Groep, zijn de lijntjes kort. Als ik hoor hoe Maikel er nu bijzit, ben ik heel blij dat we deze keuze hebben gemaakt. Geweldig!’